Zware dubbele elektrische locomotief Ae 8/14 "Landilok" van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Kleur donkergroen. Uitvoering met 2 pantografen. Verende buffers met hoekige bufferplaten. Locomotiefnummer 11852. Model in de uitvoering begin jaren '70.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide licht-en geluidsfuncties. In elke locomotiefhelft een geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel. In elke locomotiefhelft worden vier assen aangedreven. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en 1 wit sluitlicht. Verlichting analoog brandend, in digitaal bedrijf schakelbaar. Indien de loc solo rijdt kan 1 rood sluitlicht ingeschakeld worden. Dubbele A-licht functie. Verlichting door middel van warm-witte en rode lichtdiodes. (LED). Verkeerd spoor signaal, verlichtingen in de machinistencabine en machineruimte zijn digitaal te schakelen. Beweegbare kortkoppelingen aan beide zijden van de loc en deelbare kortkoppeling tussen de beide loc-helften. Gedetailleerde uitrusting op het dak met dakleidingen, isolatoren, dakloopplaten en schaar- stroomafnemers. Beide stroomafnemers zijn digitaal op- en neer te bewegen. De kleinst berijdbare radius is 360 mm. De uitsparingen in de frontplaten naast de normschachten kunnen met de los bijgevoegde vulstukken gesloten worden. Remslangen en imitatie schroefkoppelingen zijn bijgevoegd. Lengte over de buffers 39,1 cm.
Totale programma 2024/2025
De Ae 8/14 11852 was de derde van de grote dubbel-locomotieven die voor het zware verkeer over de Gotthard gebouwd werden. Ze was om zo te zeggen een doorontwikkeling van de 11851 waarvan het loopwerk en de aandrijving, afgezien van het grotere vermogen, gekopieerd werden. Nieuw was de stroomlijnvormige locomotiefombouw die gewichtsbesparend geconstrueerd werd om het toegenomen gewicht van de aandrijving te compenseren. De loc werd voor het eerst getoond op de Zwitserse Landstentoonstelling in 1939, vandaar de bijnaam: "Landilok". Met een vermogen van 8170 kw, overeenkomend met ongeveer 11000 pk, was ze lange tijd de sterkste locomotief ter wereld. Ze werd bijna uitsluitend op de Gotthard ingezet. In 1971 ontstond in de loc, tijdens een dienst in de oude Gotthard tunnel, brand in de bedrading. Hierbij werd de locomotief zo zwaar beschadigd dat reparatie niet meer lonend was. De loc werd daarom uiterlijk weer in orde gemaakt en in het "Verkehrshaus der Scweiz" te Luzern tentoongesteld. Ze is tegenwoordig in het bezit van de stichting "SBB Historic".
© 2025 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl