Locomotief type 110.3 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Sneltreinlocomotief met aerodynamisch front, het zogenaamde "Strijkijzer". Kleur oriëntrood. Ombouw-uitvoering met rechthoekige lamellen-luchtroosters en rechthoekige ramen in de machineruimte maar zonder doorlopende regengoot, frontafdekplaten en bufferafdekking. Locomotiefnummer 110 371-2. Model in de uitvoering omstreeks 1993.
Tot het verwervingsprogramma van de jonge Deutsche Bundesbahn moest ook een electrische sneltreinlocomotief behoren. Zo ontstond het type E-10, die later hernoemd werd tot 110, die in kobaltblauwe uitmonstering op de rails kwam. Haar topsnelheid bedroeg ongeveer 150 km/u. In de loop van de jaren vonden de strategen van de DB dit tempo te laag en daarom ontstond het subtype 110.3. Bij deze machines mocht de naald van de snelheidsmeter doorklimmen tot 160 km/u. Door haar gestroomde uiterlijk trok de locomotief de aandacht van het publiek waardoor ze al snel de bijnaam "Strijkijzer" kreeg. De 110.3 bespande ook de eens zo beroemde treinen als bijvoorbeeld de "Rheingold" en vormde daarmee een opzienbarende combinatie. Later mocht ze zich ook voor auto-slaaptreinen bewijzen. Met deze treinen bereikte ze via Oostenrijk zelfs Jensenice, aan de grens met Slovenië. Uiteindelijk verdienden de loc's hun genadebrood voor regionale treinen die ze van München naar Innsbrück trokken. Natuurlijk kreeg ook de 110.3 het tegenwoordig weer graag geziene oriëntrode kleurschema met de typerende ruit op het front. Dankzij het elegante uiterlijk stonden deze locomotieven alle kleurschema's die ze in de loop van hun leven kregen opmerkelijk goed.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd. Met cardan aandrijving op alle vier de assen. Antislipbanden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten die in het digitaal systeem schakelbaar zijn. Frontseinen aan cabinezijde 2 en 1 zijn digitaal apart te bedienen. Met dubbele A-licht functie. Verlichting in de machinistencabines is digitaal te bedienen. Verlichting met warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Gedetailleerd uitgevoerde dakopbouw met stroomafnemers type DBS 54.
De stroomafnemers kunnen digitaal op- en neer bewogen worden. Veel apart gemonteerde onderdelen zoals handleiders, opstaptreden en UIC-contactdozen. Bufferhoogte volgens NEM. Met meeverende kortkoppelingen. Remslangen en schroefkoppelingen worden als apart te monteren onderdelen bijgevoegd. Lengte over de buffers ca. 18,9 cm
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl