Accumotorwagen BR 515 met Stuurstandrijtuig BR 815 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Kleur Oceaanblauw/beige. Passend in Tijdperk IV. Model in de uitvoering omstreeks 1978.
De "Accu flits"
Electrische voertuigen zijn tegenwoordig helemaal "In". Maar al in de jaren '50 van de vorige eeuw ontwikkelde de in die tijd zeer vooruitstrevende Deutsche Bundesbahn een geniaal concept om op niet geelectrificeerde baanvakken electrisch te kunnen rijden. Vanaf 1954 verwierf de DB 232 Accumotorwagens van het type ETA 150 die vervolgens tientallen jaren lang milieuvriendelijk in het noorden, zuiden en westen van Duitsland onderweg waren. De als "Accuflitser", of ook wel "Jammerkast" bekend staande voertuigen liepen meestal gecombineerd met het bijbehorende stuurstandrijtuig (ESA 150). Maar met hun berensterke motoren konden ze ook rijtuigen, postwagens en goederenwagens meenemen. Hun opzienbarende actieradius bedroeg, afhankelijk van het accupakket, tussen de 250 en 500 kilometer. Weliswaar kregen nog talrijke "Jammerkasten" de, in 1975 ingevoerde, oceaanblauw/ivoren kleuren maar toch begon de ster van de bejaarde voertuigen snel daarna onder te gaan. Uiteindelijk belandde het laatste exemplaar van de, sinds 1968 in 515/815 omgenummerde, serie op het afstelspoor. In Bochum-Dahlhausen is een exemplaar van dit accuwagenstel bewaard gebleven.
Model: Onderstellen vervaardigd van metaal, opbouwen van kunststof.
Met klokankermotor die beide draaistellen aandrijft.
Met de rijrichting wisselend driepunts-frontsein en twee rode sluitlichten, voorzien van lichtdiodes (LED). Verlichting aan de achterzijde van de motorwagen kan uitgeschakeld worden. Machinistencabines met interieur en voorzien van led verlichting. Met interieur en ledverlichting in de passagiersafdelingen. Zeer hoge graad van detaillering met zeer nauwkeurige aangebrachte kleuren en opschriften.
Grote trekkracht door het hoge gewicht van de motorwagen. Lengte over de buffers ca. 217 mm.
Highlights
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl