De Alpen vormen een natuurlijke barrière in het midden van Europa. Vanaf 1854 was het mogelijk om de sporen aan te leggen door berggebieden, op gedurfde tracés. Dit maakte het makkelijker om goederen uit te wisselen. In Zwitserland inspireren tracés zoals die over de Gotthard of de Lötschberg met hun tunnels en viaducten nog steeds. Locomotieven geschikt voor de bergritten stonden altijd klaar. Aan de respectieve landsgrenzen moesten de 'trekpaarden' echter worden gewisseld, vaak ook vanwege de verschillende stroomsystemen. Dankzij de triomfantelijke opmars van meersysteemlocomotieven is dat nu verleden tijd. Een van zulke machines is de Vectron, een meesterwerk van Siemens, zowel qua ontwerp als qua technologie. BLS Cargo, gevestigd in Bern en opgericht in 2001, maakt met veel succes gebruik van dit type locomotief, dat als serie 475 wordt beheerd. In de nette outfit met pakkende onderwerpen uit de Alpen worden ze onwillekeurig blikvangers. Het in Bern gevestigde bedrijf, dat gespecialiseerd is in transalpijns goederenvervoer per spoor, krijgt in twee leveringsreeksen in totaal 40 machines van dit type, waarvan de laatste 25 ook zullen worden gebruikt voor de tractie van goederentreinen tussen België en Italië. Dit geldt bijvoorbeeld voor de 'Ambrogio'. Het is dan ook niets bijzonders om een van deze 'Alpinisten' met een lange en bonte trein van gecombineerd goederenvervoer langs de Rijn te zien rijden. Maar op de Alpenhellingen laten ze echt zien wat ze in hun mars hebben. De indrukwekkende motieven op de locomotiefbakken, met diep besneeuwde toppen en stoer uitziende alpinisten, zijn niet alleen decoratief maar ook een waardige uitdrukking van hun prestaties.
Voorbeeld: Elektrische locomotief BLS Cargo, Re 475 (Vectron). Met beeldmotief van bergen en bergbeklimmers en het opschrift "BLS Cargo. De Alpinisten in Europa." Bedrijfsnummer 475 417. Zoals in gebruik vanaf 2021.
Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving. 4 aangedreven assen. Antislipwielen, met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 1 wit sluitsein in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontlicht aan loczijde 2 en 1, elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Als het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld. Omschakeling tussen Zwitsers rijrichtingsafhankelijk frontsein en wit/rood rijrichtingsafhankelijk frontsein schakelbaar. Grootlicht digitaal schakelbaar. Machinistencabineverlichting digitaal schakelbaar. Rangeerlicht, waarschuwingssignaal en spookrijdsignaal digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Lengte over de buffers 21,9 cm.
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl