Drie personenwagons van verschillende bouwtypes van de lange afstands sneltrein FD 1980 "Königssee". 1 Half-restauratie wagon type ARmz 211.0 en twee open afdelingswagons type Bpmz 291.2, 2e klasse, van de Deutsche Bundesbahn (DB). Treinbestemming: FD 1980 van Berchtesgaden naar Hamburg-Altona. Wagonvolgnummers 65 en 277 (doorgaande wagon Klagenfurt - Hamburg). Restauratiewagon zonder indelingsnummer. Modellen in de uitvoering vanaf 1988.
Model: Gedeeltelijk nieuw ontwerp van de gedeelde restauratiewagon ARmz 211.0 met ingebouwde digitale mfx+ decoder en uitgebreide licht- en geluidsfuncties. Tafellampjes, interieur-, restauratieruimte- en keuken/bar verlichting zijn afzonderlijk digitaal te bedienen. Meerkleurig interieur. Alle wagons zijn standaard voorzien van binnenverlichting met led's. In elke wagon is een buffercondensator voor het overbruggen van korte stroomloze stukken ingebouwd. Uitgerust met deelbare stroomvoerende koppelingen. Omdat de binnenverlichtingen alleen branden als ze verbonden zijn met de restauratiewagen moet de aangegeven rijtuigvolgorde aangehouden worden. De binnenverlichting van de hele rijtuigset kan met de decoder in de restauratiewagen digitaal bediend worden. Bij analoog bedrijf is de binnenverlichting ingeschakeld. Volgens het voorbeeld weergegeven draaistellen, daken, zijwanden, bodems en overgangsbalgen. 1 Afdelingswagon Bpmz 291.2 beschikt over standaard ingebouwde sluitlichten. Opgedrukte koersborden en wagennummers. WC-stortpijpen voor het restauratierijtuig zijn als apart te monteren onderdeel bijgevoegd. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Alle wagons zijn apart verpakt in een grote verpakking. Lengte over de buffers ca. 84,6 cm
Folder nieuwe modellen 2024
Gezinsvakantie per spoor: instappen, je op je gemak voelen, genieten van het voorbijrazende landschap en volledig ontspannen op je vakantiebestemming aankomen. Jarenlang was dat in dit land geen verzinsel maar een aanbod waarmee de mooiste en meest geliefde landstreken van Duitsland bereikbaar werden. In het begin waren het normale reizigerswagons die degenen die ontspanning zochten rechtstreeks naar hun wensdoel brachten. Later, in de jaren van het "Wirtschaftswunder", zetten grote ondernemers zoals Touropa, Scharnow en later ook TUI eigen vakantietreinen in die de concurrentie met de auto en later ook met het opkomende vliegverkeer succesvol aangingen. De volle touristentreinen brachten de Bundesbahn op een idee. Met een eigen concept wilde men uit deze markt een graantje meepikken. Daarom verscheen in 1983 een nieuw soort trein in de spoorboekjes. De Fern Express, afgekort FD, moest gaan voozien in snelle en comfortabele verbindingen tussen de grote stadscentra en touristisch interessante gebieden, met name in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Moderne, 200 km snelle en door nieuwe draaistroom locomotieven type 120 getrokken wagons boden een reis die qua comfort vergelijkbaar was met de TEE- en Intercity treinen. Hiermee wilde de DB niet alleen wintersporters, wandelaars en Kurort bezoekers bereiken maar ook gezinnen met kinderen voor wie het urenlang in de file staan op verstopte autobanen vaak een gruwel was. Daarom liep er in de FD "Königssee", van Hamburg naar Berchtesgaden de langste FD omloop binnen de Duitse grenzen, een Kinderland wagon mee. In de ene helft was een cafetaria ingericht en in de andere helft een ruime speelplaats voor kinderen. In 1988 bereikten 10 paar FD treinen het Zwarte Woud, de Bodensee, de Bayrische bossen, de Allgau en in het bijzonder de Beierse Alpen. Er bestonden koerswagens naar Schruns, Klagenfurt en Zell am See. Talrijke stations aan buurtspoorlijnen kregen door de FD treinen verbinding met het comfortabele lange afstandsverkeer. Denk hierbij aan Seebrugg in het Zwarte Woud, Füssen, Oberstdorf en Bad Wörishofen in de Allgau, Bayrisch Eisenstein in het Beierse Woud en Lengries, Tegernsee en Berchtesgaden in de Alpen. De ster onder de FD omlopen was ongetwijfeld de al genoemde FD "Königssee". En dat niet alleen door de Kinderland wagon. Sinds 1988 reed deze trein standaard over het eerste deel van de hoge-snelheidslijn Hannover-Würzburg met 200 km per uur. Dat kon echter alleen met druk-dichte wagons. Daarom werd deze trein als eerste FD samengesteld uit wagons met gesloten luchtbehandelings installatie, ook in de 2e klasse rijtuigen, en een modern IC restauratierijtuig. Het "Kinderland" installeerde men in een speciaal daarvoor ingericht personenrijtuig van de serie Bpmz 291.2. Deze FD 1980/1981, die er bijna net zo uitzag als een normale IC vormde een kort, maar uiterst interessant, hoofdstuk in de geschiedenis van de Bundesbahn. De wagons werden namelijk al na korte tijd, conform het nieuwe kleurenconcept, overgelakt in de kleuren horizonblauw, pastelblauw en lichtgrjs. Alleen de locs van de serie 120 behielden hun rode kleur met witte ruit. Nadat in 1988 het concept van de Interregio treinen (IR) ingevoerd was begon de ster van de FD treinen onder te gaan. De DB zette de IR treinen in de markt als "Trein om je goed in te voelen" en was van mening daarmee de vakantiebestemmingen beter te kunnen bedienen. De werkelijkheid zag er echter anders uit. De trajecten van de IR waren meestal korter en ze reden vaak niet door naar de vakantiebestemmingen die door de FD treinen aangedaan werden. Daardoor moest men overstappen en ook het gevoel van welbehagen haalde het niet bij de FD treinen. Niets kon echter tegenhouden dat in 1993 de laatste FD treinen uit de dienstregelingen van de DB verdwenen. Ook de beoogde opvolger voor het "welzijnsgevoel" IR hield het slechts vol tot kort na de eeuw-wisseling. En alleen de FD "Konigssee" in schaal 1:87 houdt de herinnering nog levend aan het "Kinderland" in een comfortabele DB lange afstandstrein.
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl