De afkorting TEE roept herinneringen op. Ooit tooiden deze drie letters die staan voor luxueus reizen de Trans Europ Express-treinen. Toen hun tijdperk onvermijdelijk ten einde liep, waren het IC-treinen en ook nachtverbindingen die grenzeloos reizen mogelijk maakten. De Europese spoorwegmaatschappijen waren echter op zoek naar een nieuw product met zeer hoge uniforme normen en lanceerden uiteindelijk de EuroCity. De EC werd geboren op 31 mei 1987. Toeristen of zakenreizigers konden comfortabel reizen langs de belangrijkste routes en zo de mooiste steden van Europa bereiken. Niet alle verbindingen stonden vanaf het begin in de dienstregeling. Pas een jaar later kwam er een trein bij, de EuroCity 'Vauban'. Deze reed vanaf 29 mei 1888. De naam gaat terug op de Franse markies de Vauban, die leefde van 1633 tot 1707 en vooral bekend werd als vestingenbouwer onder Lodewijk XIV. De samenstelling van deze trein was gevarieerd. Het begin- en eindpunt was altijd Brussel. In Zwitserland werd er gestopt in de stations van Basel, Zürich en een tijdje ook Interlaken. Een paar jaar lang ging het via de Lötschberg tot Brig (kanton Wallis). En een tijdje stond ook Milano Centrale op de dienstregeling. Moderne Eurofimawagens van de Belgische, Zwitserse of Italiaanse spoorwegen vormden altijd het wagenpark. Af en toe zorgde de FS voor de restauratiewagen. Wat een genot moet het zijn geweest om met zo'n trein te reizen! Hij was ook visueel aantrekkelijk, zowel in klassiek oranje als later in de goed gekozen discrete kleuren van de NMBS. De treinreis van Brussel naar Basel/Zürich stond het langst in de dienstregeling.
Voorbeeld: 3 sneltreinrijtuigen van de Belgische Spoorwegen (NMBS) voor de EuroCity "EC 90 Vauban", op het traject Zürich-Basel-Luxemburg-Brussel. 1 rijtuig AI6, 1e klasse. 2 rijtuigen BI6, 2e klasse. Eurofima-type. Zoals begin/midden jaren 2000 in gebruik.
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl