Sgjs 716 van de Deutsche Bundesbahn (DB) in de uitvoering van Periode IV. Geladen met 3 twintigvoets containers waarvan 2 van de Hapag-Lloyd en 1 van Freightliner. Wagonnummer 31 80 443 7 572-9. Wagon in de uitvoering van Periode IV.
Model: Vier-assige wagon met vlakke bodem en neerklapbare rongen aan de zijkanten. Geladen met 3 twintigvoets containers. Alle containers kunnen afgenomen worden. De deuren kunnen net als bij het grote voorbeeld aan 1 kopkant geopend worden. Het onderstel is grotendeels vervaardigd uit metaal. Met beweegbare overgangsbordessen. Kleinst berijdbare radius 1020 mm.
Lengte over de buffers 65,5 cm.
Pas in de recente historie begon de container aan zijn succesvolle loopbaan. In 1966 kwam de eerste lading containers in Europa in Bremen aan wal. Sindsdien stijgen jaarlijks de getransporteerde aantallen. Bedroeg het wereldwijd overgeladen aantal containers in 1969 nauwelijks 700.000 TEU, In 1982 waren het al 17.000.000 TEU, rond de eeuwwisseling 236.000.000 TEU en in het jaar 2017 ongeveer 720.000.000 TEU. TEU betekent Twenty-foot Equivalent Unit (Twintig voets standaard transport eenheid). Dit is een standaard ladingmaat van 20 voet lengte en 8 voet breedte die aangeeft hoeveel containers van deze standaardmaat geladen kunnen worden. Wereldwijd vormt het aandeel containers in de totale omvang van het zeevervoer ongeveer 75 % en dit aantal stijgt voortdurend. Om te bereiken dat containers door alle soorten van transportmiddelen zoals bijvoorbeeld zeeschepen, binnenvaartschepen, spoorwagons en vrachtautos in zoveel mogelijk landen vervoerd konden worden moest wereldwijd een standaard maat afgesproken worden. Zo ontstond, na langdurige onderhandelingen, in 1968 de eerste ISO-container als 20-voets standaardcontainer met een lengte van 20 voet (6,1m). Andere genormeerde lengtes zoals 40 voet (12,2m), 45 voet (13,7m), 48 voet (14,6m) en 53 voet (16,2m) volgden.
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl