Geen producten (0)
Bestel Nu
Nu Voorbestellen
038539f4c5dc0e3f01b1a45be27ceb851740495610 F1ad3ad99a66a231687e35983eb5efcc1740495613 Dbea940bf8e5401846f4b03eeb8f38f21740495639 7a396b63facf6a331fed95c765fd74fe1740495636 4ec685250e791f727cec3be58069b25e1740495612
1 2 3 4 5
 

Märklin 38700 US type Shay aandrijving stoomlocomotief

€ 569,00
Op voorraad
Specificaties
Productcode leverancier 38700
Schaal H0 (1:87)
Aansturing Digitaal
Staat Nieuw
Omschrijving

Märklin 38700 US  type Shay stoomlocomotief 

LET OP: Kies bij betalen voor de optie: Betalen bij afhalen
Een aanbetaling is NIET nodig!

Betalen en afhalen of opsturen geschied binnen 30 dagen na uitlevering door Märklin.

Amerikaanse stoomlocomotief type Shay, Class D. Uitgevoerd met vier aandrijfstellen (Tracks). Aandrijving via aandrijfassen en cardanassen over kegelvormige tandwielen op de tracks. Met de karakteristieke aan de linkerzijde geplaatste stoomketel. Deze locomotieven werden voornamelijk ingezet op Amerikaanse veld- en bosbouwbanen, op trajecten met scherpe bochten en steile hellingen. Locomotief nummer 5 van de Western Maryland. Model in de uitvoering van de jaren '40 van de vorige eeuw.

Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. In de ketel ingebouwde geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel. Alle vier de aandrijfstellen van locomotief en tender worden aangedreven via cardanassen en kegelvormige tandwielen. Met antislip banden. Standaard voorzien van rookgenerator. Op locomotief en tender 1 frontsein dat wisselt met de rijrichting. Lichtwisseling en rookgenerator zijn analoog in bedrijf en kunnen digitaal bediend worden. De verlichting van het machinistenhuis kan apart digitaal bediend worden. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Aan de achterkant van de tender en aan de voorkant van de locomotief puntgelagerde Normkoppelingsschachten met NEM-schacht. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Met figuur van machinist en stoker in het machinistenhuis. Lengte 25,2 cm

Highlights
  • Volledig nieuw ontworpen model.
  • Zeer gedetailleerd model, grotendeels vervaardigd van metaal.
  • Optisch indrukwekkende aandrijftechniek via cardanassen en kegelvormige tandwielen.
  • Met de karakteristiek aan de linkerzijde geplaatste ketel.
  • Met speelwereld digitale mfx+ decoder en uitgebreide bedrijfs- en geluidsfuncties.
  • Met buffercondensator voor het overbruggen van korte stroomloze secties.
  • Standaard voorzien van rookgenerator.
  • Met figuren van machinist en stoker in het machinistenhuis.
  • Nieuw ontworpen bijpassende Amerikaanse platte wagens voor het vervoer van hout vindt u onder artikelnummer 45600.

- Reclame- en speciale producten- Sonderprospekt Shay 2025

Grootbedrijf

In het tijdperk van de industrialisering begon ook in de Verenigde Staten de systematische ontsluiting van natuurlijke hulpbronnen om aan de snel groter wordende behoeften aan grondstoffen te voldoen. Steenkool werd al snel de belangrijkste energiebron en ook had men grote hoeveelheden hout nodig om in de bouwbehoeften in het hele land te kunnen voorzien. Maar veel uitgestrekte bosgebieden en ook grote voorraden kolen lagen vaak in afgelegen, moeilijk toegankelijke gebieden. Om deze gebieden beter te kunnen ontsluiten ontwikkelde Ephraim Shay, de eigenaar van een houtzaagbedrijf, in 1873 een stoomlocomotief met tandwielaandrijfsysteem die op moeilijke trajecten vol bochten zware lasten kon trekken. Snelheid was hierbij niet belangrijk. Vanaf 1880 nam de grote locomotieffabriek LIMA Locomotive Works zijn ontwerp over en zorgde daarna voor doorontwikkeling. Het basisprincipe bleef echter gehandhaafd: Een aan de rechterzijde op het frame verticaal geplaatste stoommachine dreef via een tandwieloverbrenging alle assen aan en zorgde daarmee voor optimale trekkracht. De ketel werd hierbij zo geplaatst dat de beste gewichtsverdeling bereikt werd. Door de kleine overbrengingsverhouding bedroeg de maximum snelheid slechts 25 kilometer per uur. De Shays voldeden uitstekend in de praktijk en ontwikkelden zich, niet alleen door hun ongewone techniek maar ook door hun stoere uiterlijk, tot een mythe onder de stoomlocomotieven. Uiteindelijk werden er tot 1945 2770 Shay locomotieven gebouwd. De meesten deden dienst op bosbouw-banen maar er werden ook een paar exemplaren aan belangrijke spoorwegmaatschappijen geleverd. Zo verwierf bijvoorbeeld de Western Maryland Railway (WM), die in het oosten van de USA talrijke kolenmijnen exploiteerde, grote Shays voor dienst op de aansluitsporen naar de mijnen. Hierbij moesten hellingspercentages tot 10 % en boogstralen kleiner dan 100 meter overwonnen worden. Tot 1945 zette de WM in de Appalachen de stoere, 136 ton zware, Shay nummer 5 met vier aandrijfstellen in. Deze machine werd afgelost door de Shay nummer 6, de sterkste ooit gebouwde locomotief van dit type. Deze loc stampt tegenwoordig nog voor toeristentreinen door de bergen van West Virginia. Met de presentatie van de nieuwe Märklin-Shay krijgt dit buitengewone hoofdstuk van de locomotiefgeschiedenis een plaats in de fascinerende wereld van het modelspoor.

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.