Model: Het model 3111 betreft een stoomlocomotief van de Bayerische S 3/6, ingedeeld als Type 59 bij de Belgische Staatsspoorwegen (Chemins de fer de l'État belge) in bruin met zwarte kleurstelling uit tijdperk Ie (1914-1925). Het model is analoog en in het bezit van een 3 polige motor met veldspoel (LFCM) en een elektrisch/mechanisch relais. Het model heeft een 3-punts frontsein (lantaarns) en een contact voor een rookgenerator die nadien kan worden ingebouwd.
Het model is 24,9 cm lang en is voorzien van een K7 Relex koppeling aan de tenderzijde.
Grootspoor: In de eerste wereldoorlog raakten de Belgische Spoorwegen veel materieel kwijt door de oorlog. Na de eerste wereldoorlog belandden veel Duitse locomotieven bij de Belgische en Franse spoorwegen als herstelbetaling. Zo werden in 1919 drie Bayerische S 3/6 locomotieven toegewezen aan België welke waren bedoeld voor het trekken van exprestreinen. Deze drie locomotieven werden in 1920 aan de Belgische Staatsspoorwegen (Chemins de fer de l'État Belge) afgestaan. Het betrof de Beierse locomotieven 3620, 3646 en 3649 welke in 1918 aan de Beierse K.Bay.Sts.B. waren geleverd.
Bij de Belgische Staatsspoorwegen werden ze ingedeeld als type 59 met de bedrijfsnummers 5920, 5946 en 5949. De als Type 59 ingedeelde locomotieven werden aanvankelijk gestationeerd in Brussel-Noord waar ze werden ingezet samen met de Type 61 (Pruisische S 10.1) locomotieven o.a. werden ingezet om zware sneltreinen naar Oostende en Herbesthal te trekken. In 1922 werden de locomotieven gestationeerd in Oostende, maar stonden daar werkeloos. In hetzelfde jaar werden ze gestationeerd in Doornik waar ze werden ingezet naar Brussel en naar Lille (België). De locomotieven waren slechts een korte periode in actieve dienst bij de Belgische Spoorwegen en in 1923 werden ze alle 3 ter zijde gesteld. In 1924 werden de locomotieven gesloopt. In tegenstelling tot de gebruikelijke bruin/zwarte kleurstelling van de Chemins de fer de l'État Belge, hebben deze Type 59 locomotieven nooit in deze kleurstelling rondgereden maar behielden hun oorspronkelijke groene kleur tot aan hun verschroting in 1924.
De doos heeft een beetje plakkersafhaalschade aan een kopse kant.
De lok is in nieuwstaat!
Nieuwstaat!
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl