Geen producten (0)

Märklin 38141 Stoomlocomotief 141.R.1244

€ 579,00
Op voorraad
Specificaties
EAN code 4001883381411
Productcode leverancier 39141
Schaal H0 (1:87)
Aansturing Digitaal
Staat Nieuw
Omschrijving

Märklin 38141 Stoomlocomotief 141.R.1244

Kies voor betalen bij afhalen dan krijgt u bericht als de lok er is 

Stoomlocomotief voor algemene dienst met olietender 141.R.1244 van de Franse staatsspoorwegen (SNCF). Model in de hedendaagse uitvoering zoals de locomotief tegenwoordig dienstvaardig in gebruik is bij de Vereniging Mikado 1244 in Brugg, Zwitserland.

De 141.R.: Super-Power voor Europa.
Steeds groter, sneller en zuiniger: In de USA bouwden de grote locomotief fabrieken voor de Tweede Wereldoorlog werkelijk Super Power locomotieven die hun Europeese evenknieen regelmatig lieten verbleken. Toen aan het eind van de oorlog de Europeese locomotieffabrieken in puin lagen en speciaal Frankrijk een heel groot deel van haar locomotiefbestand verloren had wendde de Franse regering zich tot de Verenigde Staten om snel het benodigde aantal stoomlocomotieven te bemachtigen. Hierbij ging het om machines die voldeden aan de Franse normen en universeel inzetbaar waren. Binnen twee jaar produceerden de Amerikaanse en Canadeese fabrieken meer dan 1330 "Light Mikado's" voor de Franse SNCF. Met hun bewezen vermogen van 3000 pk behoorden de stoomlocs tot de sterksten van Europa. Gedurende een veelvoud van jaren bespanden ze zelfs beroemde treinen zoals de luxe "Mistral" die de Cote d'Azur met Parijs verbond. De laatste 141.R reden tot 1974 bij het depot Sarreguemines, dicht bij de grens met Duitsland. Hier ontmoetten zij regelmatig Duitse stoomlocomotieven die in vergelijking bijna op kleine jongetjes leken. Een dergelijke fascinerende ontmoeting kan nu ook op de modelbaan nagebootst worden. U kunt natuurlijk ook de indrukwekkende 141.R in een vitrine tentoon stellen naast andere beroemde hoogvermogens-locomotieven. Omdat de 141.R.1244 sinds tientallen jaren als museumlocmotief in Zwitserland rijdt past het geweldige nieuwe Märklin model zelfs in de tegenwoordige Periode VI.

Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel, ingebouwd in de ketel. Vier assen aangedreven waarvan drie assen middels koppelstangen. Met antislip banden. Locomotief en tender zijn grotendeels van metaal vervaardigd. Standaard met ingebouwde rookgenerator. Met de rijrichting wisselend frontsein en 2 rode sluitlichten, analoog in bedrijf en digitaal schakelbaar. Omschakelen naar 1 rood sluitlicht is mogelijk. Met verlichting in het machinistenhuis, drijfwerkverlichting en flakkeren van de vuurkist, alles apart digitaal te bedienen. Verlichting met onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met meeverende kortkoppeling tussen loc en tender. Aan de tender een meeverende kortkoppeling met NEM schacht. Bufferhoogte van locomotief en tender volgens NEM. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Zuigerstang beschermbuizen en remslangen worden los meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 27,9 cm.

Highlights
  • Volledig nieuw ontworpen model.
  • Type 141.R voor het eerst in het Märklin assortiment.
  • Bijzonder fijn gedetailleerd metalen model.
  • Met een groot aantal los gemonteerde details.
  • Standaard voorzien van een rookgenerator.
  • Verlichting in het machinistenhuis, bij het drijfwerk en het flakkeren van de vuurkist apart digitaal te bedienen.
  • Met speelwereld digitale mfx+ decoder, voorzien van uitgebreide licht- en geluidsfuncties.
  • Bufferhoogte volgens NEM.
Grootbedrijf

We schrijven het jaar 1944 en Europa lag in puin. Reeds in die tijd maakte de Franse regering in ballingschap plannen voor de wederopbouw van het land als de oorlog voorbij zou zijn. Hierbij werd een belangrijke rol aan de spoorwegen toebedeeld. Door de oorlogshandelingen was het Franse locomotiefbestand gedecimeerd en men voorzag dat de Franse locomotief fabrieken niet in staat zouden zijn op korte termijn in de behoeften te voorzien. Daarom wendde men zich voor hulp tot bondgenoot USA en gaf hier opdracht voor de bouw van algemeen inzetbare locomotieven van het type "Mikado". Deze locomotieven moesten sterk, stevig gebouwd, makkelijk te onderhouden, snel en ook goedkoop zijn. Aan de hand van deze eisen ontwierpen de beroemde Baldwin Locomotive Works, op basis van de in de Verenigde Staten overal in gebruik zijnde "Light Mikados", een machine die paste binnen de Franse normen. De aanduiding Mikado heeft overigens niets te maken met het Japanse spel maar is de Amerikaanse benaming voor gekoppelde vierassige stoomlocomotieven met een voor- en naloop as. Een eerste serie van 700 locomotieven werd reeds in februari 1945, toen het grootste deel van Frankrijk bevrijd was, besteld.Om deze bestelling zo snel mogelijk te kunnen leveren werd de order verdeeld onder de drie grote fabrieken Baldwin, Lima en ALCO, de producent van de Big-Boy. Zij hadden slechts een jaar nodig om de hele bestelling te produceren. De tweede order, voor 640 exemplaren, werd nog voor september 1947 afgeleverd. Hierbij werden ook twee Canadesche fabrieken ingeschakeld. De Staatsspoorwegmaatschappij SNCF deelde de locomotieven in hun nummerschema in als type 141.R. Het getal 141 staat voor de asvolgorde, de R voor het eerste jaar van levering. De eerste serie was kolengestookt en voorzien van een mechanische stookinstallatie. Bij de tweede serie rustte men reeds in de fabriek 284 exemplaren uit met een oliestook installatie. Vanaf 1947 bouwde men nogmaals 320 types 141.R om voor oliestook. Voor de SNCF betekende de 141.R, met haar enkelvoudige stoomsysteem, een modern ontwerp en een berekend vermogen van ongeveer 3000 PK een ware revolutie. De loc was eenvoudiger te bedienen dan de vroegere Franse locomotieftypes en het onderhoud was eenvoudiger en aanzienlijk goedkoper. Door haar grote inzetbaarheid, de goede rij-eigenschappen en ook door het gesloten machinistenhuis werd de 141 R een van de meest geliefde Franse locomotieven. Met haar maximumsnelheid van 90 en later zelfs 100 km/u was de locomotief bruikbaar voor bijna alle soorten treinen. Haar werkgebied werd de zware goederentreinen en goederen-sneldiensten. Maar deze goed gelukte Amerikaanse werd ook ingezet voor sneltreinen en andere personentreinen. Aan de Cote d'Azur reden de types 141.R zelfs jaren lang de beroemde luxetrein "Mistral" tussen Nice en Marseille. Verder waren de 141.R locs in bijna alle regios van Frankrijk te vinden, Het was daarom ook een van deze trotse Amerikaanse Mikado's die de twijfelachtige eer had op 31 maart 1974 de laatste SNCF stoomtrein in de reguliere dienst te bespannen in Sarreguemines, niet ver van de grens met Duitsland. Van deze succesvolle Mikado's bestaan er tegenwoordig nog 9 waarvan er zelfs een paar bedrijfsvaardig zijn. Zij herinneren aan de roemrijke Franse stoomperiode. Het voorbeeld van de 141 R 1244 wordt sinds 1977 in Zwitserland verzorgd en vertroeteld door de "Verein Mikado 1244". Ze is uitgerust met oliestook en wordt voor speciale treinen door het hele land ingezet.

 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.