Sterk en mooi ontworpen: een Koningin op rails
Ooit waren het de koninginnen van het Europese spoor: De vier-cylinder sneltreinlocomotieven uit Saksen, Baden, Würtemberg, Beieren en ook uit Zweden. Geinspireerd door de Duitse sterren van het spoor gaven de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ) tussen 1914 en 1916 aan de firma NOHAB opdracht voor de bouw van elf Pacific sneltreinlocomotieven type F. Deze locomotieven leken in ontwerp sterk op het beroemde type C uit Würtemberg. Bij het ontwerp gaven ook de Zweden aandacht aan de uiterlijke schoonheid van het model met haar gestroomlijnde machinistenhuis. Al snel veroverden de F-loc's de belangrijkste hoofdlijnen Stockholm - Malmö en Stockholm - Göteburg. Deze lijnen werden echter in de jaren '30 al geelectrificeerd. De sterke locomotieven vonden uiteindelijk vanaf 1937 een nieuw tehuis in Denemarken. Daar deden zij als type E dienst tot de jaren '60 en de in Denemarken nagebouwde loc's van het zelfde type zelfs nog wat langer. In hun oude vaderland Zweden was men echter de imposante type F machines nooit vergeten. In 1963 kocht het Zweedse Spoorwegmuseum de voormalige F 1200 terug. In 1999 volgde de F 1202. Tegenwoordig is de perfect gerestaureerde locomotief in het Zweedse Spoorwegmuseum in Gävle te bewonderen. Haar kleuren wekken herinneringen op aan haar voorbeeld, de koningin van het spoor uit Würtemberg, type C. Helaas kunnen de beide majesteitelijke locomotieven elkaar nooit meer tegenkomen want alle type C locomotieven zijn tot schroot verwerkt. Daardoor blijft allen de Märklin modelspoorweg over waarop beide vorstinnen elkaar stijlvol kunnen ontmoeten.
Voorbeeld: Stoomlocomotief met sleeptender F 1200 van de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). Hedendaags model, zoals de locomotief thans bedrijfsvaardig in Gävle gestationeerd is.
Model: Locomotief met tender grotendeels gebouwd uit metaal. Met digitale mfx+ decoder met uitgebreide licht- en geluidsfuncties. In de ketel ingebouwde geregelde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel. Eén as direct aangedreven, twee assen via koppelstangen aangedreven. Antislip banden. Met de rijrichting wisselend twee-punts frontsein, analoog in bedrijf, in het digitaal bedrijf te schakelen. Het nood licht op de deur van de rookkamer is digitaal te bedienen. Verder zijn de verlichting van het machinistenhuis en het flakkeren van de vuurkist afzonderlijk digitaal te bedienen. Verlichting met onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Standaard ingebouwd rookgarnituur, analoog in werking, digitaal te schakelen. Verstelbare, verende koppeling tussen loc en tender. Aan de tender een verende kortkoppeling in NEM-schacht. Kleinst berijdbare radius is 360 mm. Diverse los monteerbare onderdelen zoals trapjes, remslangen, leidingen en namaak schroefkoppelingen zijn los bijgevoegd. Lengte over de buffers 24,5 cm.
© 2024 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl