Geen producten (0)
Geen producten (0)

Märklin 26931 Treinset Metropolitan Express Train (MET)

€ 1.050,00
Op voorraad
Specificaties
EAN code 4001883269313
Productcode leverancier 26931
Schaal H0 (1:87)
Staat Nieuw
Omschrijving

Märklin 26931 Treinset Metropolitan Express Train (MET)

Treinset MET bestaande uit een sneltreinlocomotief bouwserie 101, 1 sneltreinwagon Apmz116.0 met wagonnummer 1, 1 sneltreinwagon Apmz 116.2 met wagonnummer2, 1 sneltreinwagon Apmkz 116.6 met wagonnummer 3, 1 sneltreinwagon Apmz 116.4 met wagonnummer 4, 1 sneltreinwagon Apmz 116.4 met wagonnummer 5, 1 sneltreinwagon Apmkz 116.6 met wagonnummer 6 en 1 sneltreinwagon met stuurstand Apmbzf 116.8 met wagonnummer 7. Locomotief en wagons zijn uitgevoerd in zilvergrijze basiskleur met "Metropolitan" logo's. Traject van inzet Hamburg - Keulen, met tussenstops in Essen en Düsseldorf. Deutsche Bahn AG (DB AG), bedrijfsafdeling Metropolitan Expres Train GmbH / DB Reise und Touristik. Locomotiefnummer 101 130-3. Model in de utvoering tussen augustus 1999 en september 2001.

Model: Sneltreinlocomotief met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensmotor met vliegwiel, centraal ingebouwd. 4 assen aangedreven middels cardan assen. Antislip banden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en 2 rode sluitlichten. Verlichting bij analoog bedrijf werkend, in digitaal bedrijf schakelbaar. Schijnwerper en verlichting in de machinistencabines afzonderlijk digitaal schakelbaar. Verlichting aan beide zijden van de locomotief afzonderlijk digitaal te bedienen. Dubbele A-Licht functie. Aan de zijde van cabine 2 is een 2-polige koppelling in een norm-schacht geplaatst voor de electrische verbinding met sneltreinwagon 1. Alle wagons zijn standaard voorzien van indirecte led binnenverlichting, dimbaar en digitaal bedienbaar door middel van de decoder in het stuurstand rijtuig.
Met buffercondensatoren voor het overbruggen van korte stroomloze stukken. Stuurstandrijtuig voorzien van mfx digitaal decoder. Driepunts frontsein en 2 rode sluitlichten in analoog bedrijf ingeschakeld en in digitaal bedrijf schakelbaar. Schijnwerper, machinistencabineverlichting en verlichting in de cabine van het stuurstandrijtuig apart digitaal te bedienen. Stroomvoerende 4-polige koppelingen tussen de sneltreinwagons. Verlichting van locomotief en wagons door middel van onderhoudsvrije warm-witte en rode led's. Wagon 1 aan de zijde van de locomotief voorzien van gummi overgangsbalg. Wagons voorzien van gedetailleerde, meerkleurige interieurs.
Met de rijrichting wisselende stroomopname tussen locomotief en stuurstandrijtuig.
Voor het volledig functioneren van alle beschikbare functies van de hele trein is het aanhouden van de vaste rijtuigvolgorde noodzakelijk. De kleinst berijdbare radius is 36o mm, zonder daarbij rekening te houden met het lichtruimpofiel. Alleen bij het berijden van grotere boogstralen kunnen bij de koppelingen aan het eind van de wagons de, af-fabriek gemonteerde, overgangsbalgen vervangen worden door de los bijgevoegde balgen. Totale lengte van de hele trein is, gemeten over de buffers, ongeveer 236 centimeter.

Highlights
  • Wereldwijd gelimiteerde oplage van 2500 treinsets. Een doorlopend genummerd certificaat van echtheid hoort bij elke set.
  • Volledig nieuwe ontwikkelde sneltreinwagons, nauwkeurig in schaal 1:87.
  • Sneltreinwagons met standaard ingebouwde led binnenverlichtingen.
  • Mfx digitale decoder in het stuurstandrijtuig.
  • Lichtwisseling, schijnwerper, cabineverlichting en stuurtafelverlichting in het stuurstandrijtuig zijn digitaal te bedienen.
  • Locomotief voorzien van Speelwereld mfx+ digitale decoder met zeer veel bedrijfs- en geluidsfuncties.
  • Schijnwerper en cabineverlichting in de locomotief digitaal schakelbaar.
  • 4-polige, deelbare, koppelingen tussen de wagons en 2-polige deelbare koppeling tussen de loc en wagon 1.
Grootbedrijf:

Een Zilveren Pijl op rails Reizen en reizen is twee. Wie in het forensenverkeer onderweg is wil niet veel meer dan snel op zijn bestemming aankomen. Maar bij het lange afstandsverkeer liggen de zaken anders. In het bijzonder als men voor zaken onderweg is. De spoorwegmaatschappijen hebben voor deze kapitaalkrachtige doelgroep altijd bijzondere manieren van reizen aangeboden. Beeldbepalend was hier het TEE-concept. Maar op het laatst bleek ook dit niet meer in het tijdsbeeld te passen. Na de invoering van de 2e klasse in deze treinen raakten ze overvol. Daarom verzon de DB AG een nieuw product voor de doelgroep die comfortabel van de ene grote stad naar de andere wilde reizen. Hiervoor werd "Metropolitan Express" als zelfstandig bedrijf in het leven geroepen. De nieuw trein viel op door zijn uiterst luxe interieur, ontworpen om aan de meest verschillende eisen van de klanten te voldoen. In de Stilte-afdelingen was het gebruik van mobiele telefoons absoluut verboden. Maar er bestond ook een kantoorwagon waarin de internetsignalen zelfs versterkt ontvangen konden worden. De volledig nieuw ontworpen wagons toonden zelfs bij een snelheid van 200 km/u een rustige loop. In plaats van kunststof bekledingsmateriaal overheerste degelijk houten bekleding. Natuurlijk waren de luxueuze leren stoelen en en de uitklapbare of vast gemonteerde tafels verstelbaar. Bovendien was bij elke stoel een stopcontact beschikbaar. De bekleding van de wanden was vervaardigd uit hout van Zwitserse perenbomen. Voorzien van al deze luxe begon de Metropolitan op 1 augustus 1999 haar bestaan. Passend bij het nieuwe design waren natuurlijk ook de beide bijbehorende locomotieven 101 130 en -131 aangepast. Ook zij waren getooid met het logo en in de prachtige zilveren kleur geschilderd. Hun maximum toegelaten snelheid werd verhoogd naar 220 km/u. De beide treinen reden tussen Hamburg en Keulen. Ze sprongen in elk opzicht met kop en schouders boven het vervoer van alledag uit. Vanaf de start konden tickets on-line geboekt worden. Maar ondanks vele inspanningen en meerdere kortingsacties lukte het niet om zwarte cijfers te schrijven zodat de trein al in december 2004 opgeheven werd. In eerste instantie moesten de wagons uit het bestand verdwijnen maar gelukkig verzon men iets beters. Ze werden, helaas niet meer in het prachtige zilver, ingezet in de IC dienst. In december 2021 werden de wagons buiten dienst gesteld. Hiermee eindigde een opvallend hoofdstuk uit de geschiedenis van de Duitse reiscultuur.

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.