Serie SVT 04 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Reichsbahn-type SVT 137 "Hamburg". Tweedelig met Jacobs-draaistel. Uitvoering als FT 231 "Montan-Express" van 1954.
Model: Met Digital-decoder mfx, geregelde hoogvermogenaandrijving Softdrive Sinus, licht- en geluidsfuncties. Onderhoudsarme motor in compacte constructie in het Jacobs-draaistel opgesteld. 2 assen aangedreven, antislipbanden. Verlichtingen met onderhoudsarme LED's. Frontsein traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Dak met gemonteerde details. Doorgaande zijschorten met geleide kappen over de wieluitsparingen. Schaargeleiding met gesloten vouwbalg tussen de voertuighelften. Aan de einden imitatie van de Scharfenberg-koppeling (zonder functie).
Lengte over koppelingen 48,4 cm.
Hamburg-Frankfurt-Luxemburg. Met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal was in juli 1952 de goede weg ingeslagen voor de Europese economische wederopstanding. Uit de Europese integratie van de zware industrie en het herstel van de infrastructuur ontwikkelde zich een commerciële verkeersbehoefte tussen de economische centra. De DB zette voor dit net de F-treinen als "Business Class" in. De banksteden Frankfurt en Luxemburg werden met de F231/ F232 verbonden, die de betekenisvolle naam "Montan Express" (Duits voor de EGKS) kreeg. De trein was tot 1956 in de dienstregeling opgenomen, de doelstellingen van de Europese integratie reikten intussen veel verder. Het traject werd door het snelle dieseltreinstel "Hamburg", in een in principe gemoderniseerde uitvoering bediend. De dieselelektrische aandrijving in het Jacobs-draaistel werd door twee dieselhydraulische aandrijvingen op de buitenste draaistellen geplaatst. De trein werd daardoor stiller, lichter en economischer. De vroegere SVT 137 werd daarmee de VT 04.5 in een purperrode kleurstelling, de toenmaals nieuwe verschijningsvorm van de DB voor dieseltractie.
Totale programma 2007/2008
Nieuwstaat!
© 2025 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl